Tónusok, akkordok, erő, tartósság és más fogalmak a parfümök világából

Az illatszerek a megfoghatatlan szépség képviselői. Sokszor leírni is nehéz őket. Az illatok világában számos oylan fogalom él, amely az új érdeklődő számára meglehetősen furcsán hangozhat. Ezért most megmagyarázzuk őket. Egyébként maga a parfüm szó a latin per fumum kifejezésből ered, aminek a jelentése „füstön át“. Magában hordozza ugyanis azt, ahogyan az illatok felszabadulnak. Ilyen pl. a bizonyos fák vagy tömjén égése során felszabaduló illat. 

Hogyan lesznek az illattónusokból akkordok?

A parfüm megalkotása sok esetben zenei mű megalkotásához hasonlítható. Ezért is van az, hogy a parfümériákban gyakran használják a zenei szaknyelv egyes kifejezéseit, mint pl. a tónus, az akkord, a kompozíció vagy a harmónia. Az orgona is idetartozik, ami a parfümőrök polcos értékesítési helyét jelöli.   

A parfümőr, aki kétségkívül művész, illatkompozíciójában elsőként a legfelső illattónusokban (fej) teremt összhangot, majd a középső (szív) és az alsó (alap) rétegek következnek. A fej, a szív és az alap fokozatosan harmonikus, egyszerű és komplex akkordokat hoz létre, amelyek az adott illat lényegét képezik. 

Tónusok, akkordok, erő, tartósság

A parfüm illatónusára példa lehet a grapefruit, a levendula vagy a szantálfa. Az alap vagy a fejlődő illatakkord lehet fűszeres, fás, fougere, édes balzsamos, pézsma és még sokféle. Ahhoz, hogy valóban jó illat jöjjön létre, rengeteg tapasztalatra van szükség, nem beszélve a fantáziáról és a rendszeres szaglógyakorlatok elvégzéséről.  

Hogyan határozható meg a parfüm ereje?

Az illatalkotás rendszerint többtucatnyi illatanyagot, alkoholt és vizet tartalmaz. Az egyes összetevők keverednek, feloldódnak az alkoholban, ehhez jön a víz, esetleg egy kis festékanyag. Az alkohol biztostja az illatösszetevők felszívódását a bőrbe és az illat elpárolgását a levegőbe. Az illatkompozíció (illatösszetétel) százalékos aránya koncentrált alkoholban adja meg az illat erejét, így a tartósságát és az árát:

Az Eau de Cologne és Eau de Toilette illatok nappali viseletre ajánlottak, a parfümök és Eau de Parfum illatok pedig estére. A nyárhoz tartoznak például a virágos és citrusos illatok, a télhez pedig a nehezebb, orientális, fűszeres illatok. Egy adott illat erejét természetesen a felhasznált illatösszetevők minősége is befolyásolja.

Mi a fej, a szív és az alap?

  • Az illat alapja az elsőként felszabaduló illat, amely kb. 15 percig érezhető. Könnyű és friss, lehet például citrusos, zöld, vizes vagy légies. 
  • Az illat szíve határozza meg az adott illatszer karakterét, és a tartóssága kb. 2-3 óra. Típusát tekintve lehet nehezebb virágos, gyümölcsös, fűszeres vagy zöldnövényes illatkeverék. 
  • Az alap vagy az illat teste a legtovább tartó rész. Fás, pézsma, gyanta vagy ínyenc illatösszetevőkből áll. Az illat alapja több órán át érezhető, egyes illatszerek esetében ez akár 10 vagy több óra is lehet.  Az illat megállapodására, leszállására használt kifejezés a dry down. Ez az adott körülményektől is függ.

A lényeg a három réteg alkotta harmónia. Bármilyen illatszer felvitele során gondoljunk azokra a tényezőkre is, amelyek befolyásolhatják a bőrünk természetes illatát, illetve azt, hogy a bőrünk hogyan reagál az adott illatszerre. Amire tehát érdemes odafigyelni, az aktuális környezetünk, a stressz-szintünk, a korunk, a testünk kémiája, a táplálkozási szokásaink, valamint a gyógyszerfogyasztás. A hagyma például megbolygatja az illatösszetevők harmóniáját.

Az illat feje, szíve és alapja

5 tipp az illat tartósságának növelésére

  1. A drágább és koncentráltabb illatok többnyire tovább maradnak a bőrön. Egyes illatösszetevők eleve tartósabbak. Ilyen például a szantálfa, a cédrus, a pézsma vagy a barna sör. 
  2. A száraz bőr korlátozza az illatok tartósságát, ezért javasolt az illat felvitele előtt bekrémezni a bőrünket semleges illatú krémmel vagy testápoló tejjel. 
  3. Az illatok kibontakozásához melegre van szükség. Lehetőleg az ún. pulzáló helyekre vigyük fel: csukló, halánték, dekoltázs, könyökhajlat, térdhajlat. 
  4. Főleg nyáron ajánlott, hogy az illatszert a ruházatunkra és a hajunkra is használjuk. Egy kicsit érdemes tenni belőle a hajsimító készítményünkbe is. Esetleg fújjunk illatfelhőt a levegőbe. 
  5. Az Eau de Parfum és az Eau de Toilette illatokkal érdemes azonos összetevőket tartalmazó kiegészítő kozmetikumokat (tusfördő, testápoló, stb.) hasznáni. Így ugyanis hozzájárulhatunk az illatok hatékony rétegződéséhez.

Családok, családfák, illattípusok, illatkategóriák

A történelem folyamán már számos szakember próbálta besorolni a fő illatösszetevőket, azonban egyelőre egyikük sem tudott érvényesülni. Valószínűleg nem is számíthatunk ilyen klasszifikációra, mivel a modern illatszerekben az egyes illatjegyek egyre gyakrabban ötvöződnek. Ilyen például a virágos-gyümölcsös-ínyenc illatkompozíció. 

Az illatok általában friss és meleg illatokra oszthatók (mindig alkategóriákkal). A friss illattípusok főleg citrusosak, virágosak és aromásak. Meleg illattípus a fougere, az orientális és a bőr illat. A ciprusos és a fás illatok pedig a friss és a meleg illatok között helyezkednek el. 

Az egyéni választás megkönnyítése kedvéért felsoroljuk az egyes illatcsaládokat, amelyekben aromás, citrusos, fás, fougere, ciprusos, bőr, virágos és orientális női, férfi és uniszex illatok foglalnak helyet. Az emberek többsége egy-két illatcsaládot tekint kedvencének, és ezt tudván könnyebben tud új illatszert választani a parfümgyűjteményébe. 

Illóolajok vs. absolue

Az illatszerekben gyakran található illóolaj vagy absolue. Különböző módon kinyert illatanyagokról van szó.

Az esszenciális olajok, éterikus olajok, illóolajok vagy esszenciák kinyerése általában gőzdesztillálással történik, mégpedig pl. bokrokból, virágokból, növényi termésekből, fákból, gyökerekből, levelekből, magokból. Elterjedt pl. a petitgrain, ami a keserű narancsból nyert, hatékony hangulatjavító illóolaj. A petitgrain serkenti az elmét, feleleveníti a szép emlékeket, enyhíti a szellemi fáradtságot, és depresszió elleni hatással bír. Illata élettel teli és nagyon frissítő. 

Az absolue finom természetes illat, kinyeréséhez szerves oldószert használnak, hogy a gőzdesztillációhoz szükséges magas hőmérséklet ne tegyen kárt benne. A fennmaradó anyagok eltávolítását követően az így kapott illóolaj absolue, tehát abszolút illat lesz. A jázmin absolue például jellegzetes afrodiziákum és nyugtató hatású.

Mit nevezünk niche parfümnek?

niche parfüm egyfajta fülke, zug az illatszerek piacán. A főáramon kívülre esik, igazi ínyenceknek való illat, akiknek lételemük az eredetiségre törekvés, és a legmerészebb illatkompozícióktól sem ijednek meg. A niche parfümök ugyanis olyan illatösszetevőket tartalmaznak, mint az éjjel szedett jázminlevelek, ezüst tömjén, abszint vagy puskapor. A megszokott piaci kínálattól sokéves hagyományok különböztetik meg, illetve a legértékesebb természetes összetevők alkalmazása, a pazar parfümös üvegek, olykor drágakövek felhasználása, nem megszokott, már-már művészi illatkompozíciók, rendkívüli lejárati idővel, szofisztikált gyártási folyamatokkal. Előállításuk ugyanis elsősorban nem kereskedelmi célú, sokkal inkább az avantgárd, a kreativitás, a művészet és mindenekelőtt az egyéniség kifejezése. A neves niche parfümmárkák között a következők foglalnak helyet: The Different Company, Acqua di Parma, Montale Paris, Maison Francis Kurkdjian, Annick GoutalTOM FORD (egyes termékek).

Niche parfümök
Eau de Toilette 75 ml
8 885 Ft
(118 466,67  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 85 ml
8 300 Ft
(97 647,06  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
17 525 Ft
(175 250,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 75 ml
5 790 Ft
(77 200,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
12 660 Ft
(126 600,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 90 ml
19 230 Ft
(213 666,67  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
16 240 Ft
(162 400,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml teszter
11 420 Ft
(114 200,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 75 ml
7 345 Ft
(97 933,33  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml teszter
14 410 Ft
(144 100,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 50 ml
11 980 Ft
(239 600,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 45 ml
5 930 Ft
(131 777,78  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
27 130 Ft
(271 300,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 75 ml
27 290 Ft
(363 866,67  Ft / 1 l)
Eau de Parfum Utántölthető 100 ml
44 430 Ft
(444 300,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 150 ml
9 820 Ft
(65 466,67  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
9 590 Ft
(95 900,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 75 ml
15 470 Ft
(206 266,67  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
27 150 Ft
(271 500,00  Ft / 1 l)
Testpermet 250 ml
3 635 Ft
(14 540,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
34 510 Ft
(345 100,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
6 490 Ft
(64 900,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 125 ml
12 450 Ft
(99 600,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
9 720 Ft
(97 200,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 50 ml
6 050 Ft
(121 000,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
9 465 Ft
(94 650,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 160 ml
24 940 Ft
(155 875,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 125 ml
8 250 Ft
(66 000,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 125 ml teszter
7 810 Ft
(62 480,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
8 660 Ft
(86 600,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
38 540 Ft
(385 400,00  Ft / 1 l)
Szállítás:
Fizetés:
Tanúsítványok:
Made with by PragueBest