Az illatok történetéről

12 megálló,

avagy az emberiség története az illatok története is egyben

  • Emlékezet szempontjából a szaglás uralkodó érzékszerv. „Adatbázisa" többezer illatot tárol, amelyek életünk során különböző dolgokra emlékeztetnek, érzéseket váltanak ki belőlünk vagy éppen rég elfeledt emlékeket hívnak elő.Ez lehet a frissen mosott ruha illata, őszibarack, lekaszált fű, hintőpor, vanília és még sorolhatnánk.
  • A virágmezők, gyógynövények, nedves erdő vagy égő fa illata ősidők óta érdekli az emberiséget. Az ókori füstrituálék révén létrejött a parfüm szó (per fumum – füst által). A Bibliából Noé is cédrus és mirha égetésével adott hálát Istennek, hogy megmentette az özönvíztől. 
  • Az első parfümnek a tömjén nevezhető, amit az egyiptomiak már 5000 évvel ezelőtt is használtak. Őket követik az ókori arabok, a görögök, az indiaiak és a rómaiak. Idővel az emberek illatos kenőcsöket is készítettek és az illatok a magas társadalmi rang jelképévé váltak.

Az illatok története: Chanel No. 5
  • A világ legrégebbi parfümjét, amely több mint 4000 éves, a régészek cipruson találták. A parfümre vonatkozó első írásos emlék egy Tapputi nevű parfümkészítőnőhöz fűződik. A korra való tekintettel a vegyész és tudós Mezopotámiában élt i.e. 2000-ben.  
  • A parfüm mai folyékony formájának megalkotóinak az arabokat tartjuk. Sikerült ugyanis tökéletesíteniük a már ismert desztillálás technikáját, és képesek voltak tiszta illóolajat előállítani. Ibn Sín (Avicenna) a híres arab orvos kb. i. e. 1000-ben megalkotta a mai napig népszerű rózsavizet.
  • Európában a Római Birodalom bukása után az illatszeripar hanyatlani kezdett. Illatosított vizet a keresztesek hoztak újra a 11. és 12. században. Franciaországban 1190-ben a II. Fülöp Ágost király tulajdonában levő kesztyűkészítő és parfümőr céhek megkapták a parfümgyártásra vonatkozó első koncessziós jogot.
  • Az első modern parfüm 1370-ben látott napvilágot Magyarországon Erzsébet királynő kérésére. Az ún. magyar víz, amelynek alapja rozmaring és levendula volt, egész Európában elterjedt. Az alkohol alapú európai parfümök úttörője évszázadokig jól szolgált. Később pedig megjelent a kölnivíz. 
  • Franciaországban 1533-ban aratott sikert az olasz René le Florentin, aki Medici Katalin személyes parfümőreként tevékenykedett. Boltja a Pont au Change hídon volt, és egy másik parfümalkotó is dolgozott benne. Akkoriban kezdődött a provence-i Grasse parfümváros története. 
  • Angliában a parfüm a 16. század végén terjedt el. I. Erzsébet királynő elrendelte, hogy nyilvános helyeken parfümöt permetezzenek, mivel utálta a rossz szagokat. Ebben a korban az angol nemesek maguk keverték parfümjeiket.
  • A francia királyi udvarban a 17. és a 18. században csaknem mindenhol használtak parfümöt, mégpedig a kellemetlen szagok elnyomása céljából. XV. Lajos a lakosztályaiban naponta változtak a pazar parfümillatok. A híres Madam de Pompadour parfümjei évente félmillió frankba kerültek. 
  • Az illatfejlesztés forradalma 1709-ben következett be a kölnivíz megjelenésével. Nevét Köln városáról kapta, ugyanis ott született meg. Az Eau de Cologne alapját citrusillatok, levendula és rozmaring képezi. Az illatkombináció felkeltette a társadalom könnyebb és frissebb illatok iránti érdeklődését. Jelenlétével a mai napig megtiszteli a német parfümériákat.
  • A parfümkészítés aranykora a 19. századra tehető. Párizsban megnyílt Pierre François Pascal Guerlain boltja, ahol a kor előkelősége vásárolt. A parfümárak csökkentése és széles körben történő terjesztése lehetővé tette a szintetikus anyagok felfedezését. Így a középosztály is lelkesen használt parfümöket.

Guerlain

A 20. századi parfümtörténet mérföldkövei

1917:  A ciprusos illatcsalád megjelenése 

A 20. század elején jelent meg a legendás Chypre illat, amely a tölgymoha, pacsuli és bergamott jellegű citrusos illatjegyek kombinációja. A modern parfümőrség úttörője François Coty leginkább a 40-es években ért el áttörést. Az 1922-től New Yorkban műköő cég a mai napig világszintű vezető szerepet tölt be az illatszerek színpadán.

A 20-as évek: Chanel No. 5 – az öltözködési stílus része

1921-ben megszületett a Chanel No. 5 – a világ leghíresebb parfümje. A virágos-fás aldehides kultuszillat, amelyben, ylang-ylang, nőszirom, jázmin, rózsa, ámbra, szantálfa és vanília egyesül, az 50-es években nők millióiban talált rajongókra, köztük a szexi Marilyn Monroeval. 

A 70-es évek: az amerikai parfümforradalom

Revlon Charlie 1973-ban jelentett forradalmat amerikai illatok tekintetében, és az egész világra kiterjedt. Ez az illat a szabad nő képét festi meg, és mindmáig több változatban kapható. A 70-es évek merész reklámjai azonban a férfi parfümforradalmat is elindították, így az illatszerek minden érdeklődő számára elérhetővé váltak.

A 80-as évek: A mámorító illatok fénykora

Christian Dior Poison (1985) mámorító illatával a bátor hölgyeket szólítja meg, remek kiegészítőként szolgált a dús frizurákhoz és válltömésekhez. A 80-as években az illatoknak is feltűnő hatást kellett kelteniük. Az érzékiség effajta előtörésének köszönhetően 1987-ben és 2000-ben megkapta a legjobb női illat címet, így bekerült a FiFi hírességek csarnokába.

1990–1994: A víz és az uniszex stílus inspirálta illatok

Hatalmas sikert könyvelhetett el 1992-ben a L´Eau D´Issey Eau de Toilette, amely a vízesések és a hűsítő vizek erejét társítja a virágok és a tavaszi erdő illatával. A magával ragadó friss illatok megjelenése csak folytatódott. Két évvel később született meg a CK One, amely ráadásul az első uniszex illatként is ismert.  

1995: Az ínyenc illatok kezdete

Thierry Mugler erőteljes illatínyencségeket dobott a piacra. Már az első, az Angel (1992) legenda lett, amely praliné, csokoládé és pacsuli kombinációja. A divatvilág égboltján máig fényesen ragyogó csillag követőtábora máig nő.

Eau de Toilette 200 ml
13 625 Ft
(68 125,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
18 660 Ft
(186 600,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
10 850 Ft
(108 500,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
2 765 Ft
(27 650,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
2 775 Ft
(27 750,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
2 470 Ft
(24 700,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 50 ml
5 410 Ft
(108 200,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
41 130 Ft
(411 300,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum Twist and Spray 20 ml
59 570 Ft
(2 978 500,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 85 ml
8 050 Ft
(94 705,88  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
17 210 Ft
(172 100,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 75 ml
5 810 Ft
(77 466,67  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
12 660 Ft
(126 600,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 90 ml
19 730 Ft
(219 222,22  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
15 855 Ft
(158 550,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml teszter
10 650 Ft
(106 500,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 75 ml
7 210 Ft
(96 133,33  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml teszter
12 230 Ft
(122 300,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 50 ml
12 860 Ft
(257 200,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 45 ml
5 990 Ft
(133 111,11  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
26 290 Ft
(262 900,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
12 240 Ft
(122 400,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 5 ml
1 555 Ft
(311 000,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
10 130 Ft
(101 300,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 150 ml
9 730 Ft
(64 866,67  Ft / 1 l)
Kedvezmény 6 %  6 %
Eau de Toilette 90 ml
21 390 Ft
(237 666,67  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
7 840 Ft
(78 400,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
27 465 Ft
(274 650,00  Ft / 1 l)
Testpermet 250 ml
3 570 Ft
(14 280,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
33 410 Ft
(334 100,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
7 010 Ft
(70 100,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 50 ml
5 970 Ft
(119 400,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
9 295 Ft
(92 950,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 160 ml
24 690 Ft
(154 312,50  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 125 ml
8 110 Ft
(64 880,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
19 990 Ft
(199 900,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 125 ml teszter
7 670 Ft
(61 360,00  Ft / 1 l)

A 21. század illatfejlesztései

A 20. század 60-as éveitől az illatvilág rendkívül széleskörű. Az illatszereket gyakran hírességek mutatják be és népszerűségüket vagy éppen annak hiányát sok esetben a marketing és a reklám befolyásolja. A gyártók azonnal reagálnak az életvitelbeli változásokra, és jó közérzet hatását keltő, uniszex, illetve sportos illatokat dobnak a piacra. Az illatszerekbe egyre több természetes összetevő kerül, és niche parfümök egész sora áll az igényes individualisták rendelkezésére.

A fogyasztók is szót kapnak. A drága és általában nehéz parfümök helyett a neves márkák kínálta közkedvelt és könnyebb Eau de Toilette illatok kerülnek előtérbe. Az elérhető árnak köszönhetően széles körben élvezhetőek az illatszerek, és bárkinek egész illatgyűjteménye lehet, hogy kedve, hangulata szerint válasszon illatot. A 21. század második negyedének küszöbén népszerűek az erdő illatát idéző fás, telt rózsás vagy modern fougere illatok. 

Nagyszerű, hogy ma már bárki könnyűszerrel választhat illatszert saját elképzeléseinek megfelelően, úgymond testre szabva. Mindezt anélkül, hogy meghajolna az általánosan elfogadott divatvonulatnak.   

HOGYAN VÁLASSZUNK ILLATSZERT

Lancome La Vie Est Belle

A hazai illattörténet gyöngyszemei

Tudta, hogy a nőknek jobb a szaglásuk, mint a férfiaknak? Ez a tény már az őskorban is ismert volt, ugyanis a gyűjtögetéshez és az ételkészítéshez érzékenyebb szaglásra volt szükségük, mint a férfiaknak a vadászathoz. A mérgező vagy romlott élelem egy egész társadalmat is kiirthatott volna. 

Az egyiptomi Kleopátra illatára áhítozik, aki lenyűgözte a hatalmas Cézárt? Titka illatos olajában rejlik, amiben mirha, fahéj, kardamom, lótuszvirág, nőszirom, majoránna és sáfrány szerepel. 

Napóleon, a francia hadvezér és államférfi élete szerelme, felesége Jozefina császárné is előszeretettel használt parfümöket. Budoárja 1814-ben bekövetkezett halála után még 60 évig illatozott.

Az eredeti kölnit 1709-ben Giovanni Maria Farina hozta létre, 100 évvel később pedig Ferdinand Mühlens megvásárolta a márkát. Bírósági perek folytán viszont át kellett neveznie az illatot. Így lett a híres kölniből 4711, ami a tulajdonos házszáma után kapta a nevét.

A 60-as években például a Csehszlovák Szocialista Köztársaságban a sláger az olcsón kapható Karlovy Varyból származó Živé květy illatszer volt. Készült belőle gyöngyvirág, szegfű, ibolya illatú. A lényege, hogy a virág illatos folyadékba mártva vált illatszerré.

A 70-es évekig a férfiak csak kölnit és borotválkozás utáni arcszeszt használtak. Változást egy 1971-ben közzétett sokkoló hatást kiváltó fénykép hozott, amelyen Yves Saint Laurent meztelenül pózol az első férfi parfümmel, ami nem volt más, mint az YSL.

Az elmúlt évszázadokban a parfümőrök nagyjából 150 természetes illatanyaggal dolgoztak. Ez jelenleg 400. A 19. századtól viszont mesterséges illatösszetevők is születnek, tehát az újkori szakértők már kb. 3000 illatanyaggal dolgoznak.

A parfümőrség művészetét manapság viszonylag kevesen űzik. Az egész világon mindössze 200-300 valódi szakember tevékenykedik e területen. A parfümőrök kétségtelen tehetségükön kívül számos évig tanulmányokat folytatnak, például egy párizsi szakintézetben.

Szállítás:
Fizetés:
Tanúsítványok:
Made with by PragueBest