Tónusok, akkordok, erő, tartósság és más fogalmak a parfümök világából

Az illatszerek a megfoghatatlan szépség képviselői. Sokszor leírni is nehéz őket. Az illatok világában számos oylan fogalom él, amely az új érdeklődő számára meglehetősen furcsán hangozhat. Ezért most megmagyarázzuk őket. Egyébként maga a parfüm szó a latin per fumum kifejezésből ered, aminek a jelentése „füstön át“. Magában hordozza ugyanis azt, ahogyan az illatok felszabadulnak. Ilyen pl. a bizonyos fák vagy tömjén égése során felszabaduló illat. 

Hogyan lesznek az illattónusokból akkordok?

A parfüm megalkotása sok esetben zenei mű megalkotásához hasonlítható. Ezért is van az, hogy a parfümériákban gyakran használják a zenei szaknyelv egyes kifejezéseit, mint pl. a tónus, az akkord, a kompozíció vagy a harmónia. Az orgona is idetartozik, ami a parfümőrök polcos értékesítési helyét jelöli.   

A parfümőr, aki kétségkívül művész, illatkompozíciójában elsőként a legfelső illattónusokban (fej) teremt összhangot, majd a középső (szív) és az alsó (alap) rétegek következnek. A fej, a szív és az alap fokozatosan harmonikus, egyszerű és komplex akkordokat hoz létre, amelyek az adott illat lényegét képezik. 

Tónusok, akkordok, erő, tartósság

A parfüm illatónusára példa lehet a grapefruit, a levendula vagy a szantálfa. Az alap vagy a fejlődő illatakkord lehet fűszeres, fás, fougere, édes balzsamos, pézsma és még sokféle. Ahhoz, hogy valóban jó illat jöjjön létre, rengeteg tapasztalatra van szükség, nem beszélve a fantáziáról és a rendszeres szaglógyakorlatok elvégzéséről.  

Hogyan határozható meg a parfüm ereje?

Az illatalkotás rendszerint többtucatnyi illatanyagot, alkoholt és vizet tartalmaz. Az egyes összetevők keverednek, feloldódnak az alkoholban, ehhez jön a víz, esetleg egy kis festékanyag. Az alkohol biztostja az illatösszetevők felszívódását a bőrbe és az illat elpárolgását a levegőbe. Az illatkompozíció (illatösszetétel) százalékos aránya koncentrált alkoholban adja meg az illat erejét, így a tartósságát és az árát:

Az Eau de Cologne és Eau de Toilette illatok nappali viseletre ajánlottak, a parfümök és Eau de Parfum illatok pedig estére. A nyárhoz tartoznak például a virágos és citrusos illatok, a télhez pedig a nehezebb, orientális, fűszeres illatok. Egy adott illat erejét természetesen a felhasznált illatösszetevők minősége is befolyásolja.

Mi a fej, a szív és az alap?

  • Az illat alapja az elsőként felszabaduló illat, amely kb. 15 percig érezhető. Könnyű és friss, lehet például citrusos, zöld, vizes vagy légies. 
  • Az illat szíve határozza meg az adott illatszer karakterét, és a tartóssága kb. 2-3 óra. Típusát tekintve lehet nehezebb virágos, gyümölcsös, fűszeres vagy zöldnövényes illatkeverék. 
  • Az alap vagy az illat teste a legtovább tartó rész. Fás, pézsma, gyanta vagy ínyenc illatösszetevőkből áll. Az illat alapja több órán át érezhető, egyes illatszerek esetében ez akár 10 vagy több óra is lehet.  Az illat megállapodására, leszállására használt kifejezés a dry down. Ez az adott körülményektől is függ.

A lényeg a három réteg alkotta harmónia. Bármilyen illatszer felvitele során gondoljunk azokra a tényezőkre is, amelyek befolyásolhatják a bőrünk természetes illatát, illetve azt, hogy a bőrünk hogyan reagál az adott illatszerre. Amire tehát érdemes odafigyelni, az aktuális környezetünk, a stressz-szintünk, a korunk, a testünk kémiája, a táplálkozási szokásaink, valamint a gyógyszerfogyasztás. A hagyma például megbolygatja az illatösszetevők harmóniáját.

Az illat feje, szíve és alapja

5 tipp az illat tartósságának növelésére

  1. A drágább és koncentráltabb illatok többnyire tovább maradnak a bőrön. Egyes illatösszetevők eleve tartósabbak. Ilyen például a szantálfa, a cédrus, a pézsma vagy a barna sör. 
  2. A száraz bőr korlátozza az illatok tartósságát, ezért javasolt az illat felvitele előtt bekrémezni a bőrünket semleges illatú krémmel vagy testápoló tejjel. 
  3. Az illatok kibontakozásához melegre van szükség. Lehetőleg az ún. pulzáló helyekre vigyük fel: csukló, halánték, dekoltázs, könyökhajlat, térdhajlat. 
  4. Főleg nyáron ajánlott, hogy az illatszert a ruházatunkra és a hajunkra is használjuk. Egy kicsit érdemes tenni belőle a hajsimító készítményünkbe is. Esetleg fújjunk illatfelhőt a levegőbe. 
  5. Az Eau de Parfum és az Eau de Toilette illatokkal érdemes azonos összetevőket tartalmazó kiegészítő kozmetikumokat (tusfördő, testápoló, stb.) hasznáni. Így ugyanis hozzájárulhatunk az illatok hatékony rétegződéséhez.

Családok, családfák, illattípusok, illatkategóriák

A történelem folyamán már számos szakember próbálta besorolni a fő illatösszetevőket, azonban egyelőre egyikük sem tudott érvényesülni. Valószínűleg nem is számíthatunk ilyen klasszifikációra, mivel a modern illatszerekben az egyes illatjegyek egyre gyakrabban ötvöződnek. Ilyen például a virágos-gyümölcsös-ínyenc illatkompozíció. 

Az illatok általában friss és meleg illatokra oszthatók (mindig alkategóriákkal). A friss illattípusok főleg citrusosak, virágosak és aromásak. Meleg illattípus a fougere, az orientális és a bőr illat. A ciprusos és a fás illatok pedig a friss és a meleg illatok között helyezkednek el. 

Az egyéni választás megkönnyítése kedvéért felsoroljuk az egyes illatcsaládokat, amelyekben aromás, citrusos, fás, fougere, ciprusos, bőr, virágos és orientális női, férfi és uniszex illatok foglalnak helyet. Az emberek többsége egy-két illatcsaládot tekint kedvencének, és ezt tudván könnyebben tud új illatszert választani a parfümgyűjteményébe. 

Illóolajok vs. absolue

Az illatszerekben gyakran található illóolaj vagy absolue. Különböző módon kinyert illatanyagokról van szó.

Az esszenciális olajok, éterikus olajok, illóolajok vagy esszenciák kinyerése általában gőzdesztillálással történik, mégpedig pl. bokrokból, virágokból, növényi termésekből, fákból, gyökerekből, levelekből, magokból. Elterjedt pl. a petitgrain, ami a keserű narancsból nyert, hatékony hangulatjavító illóolaj. A petitgrain serkenti az elmét, feleleveníti a szép emlékeket, enyhíti a szellemi fáradtságot, és depresszió elleni hatással bír. Illata élettel teli és nagyon frissítő. 

Az absolue finom természetes illat, kinyeréséhez szerves oldószert használnak, hogy a gőzdesztillációhoz szükséges magas hőmérséklet ne tegyen kárt benne. A fennmaradó anyagok eltávolítását követően az így kapott illóolaj absolue, tehát abszolút illat lesz. A jázmin absolue például jellegzetes afrodiziákum és nyugtató hatású.

Mit nevezünk niche parfümnek?

niche parfüm egyfajta fülke, zug az illatszerek piacán. A főáramon kívülre esik, igazi ínyenceknek való illat, akiknek lételemük az eredetiségre törekvés, és a legmerészebb illatkompozícióktól sem ijednek meg. A niche parfümök ugyanis olyan illatösszetevőket tartalmaznak, mint az éjjel szedett jázminlevelek, ezüst tömjén, abszint vagy puskapor. A megszokott piaci kínálattól sokéves hagyományok különböztetik meg, illetve a legértékesebb természetes összetevők alkalmazása, a pazar parfümös üvegek, olykor drágakövek felhasználása, nem megszokott, már-már művészi illatkompozíciók, rendkívüli lejárati idővel, szofisztikált gyártási folyamatokkal. Előállításuk ugyanis elsősorban nem kereskedelmi célú, sokkal inkább az avantgárd, a kreativitás, a művészet és mindenekelőtt az egyéniség kifejezése. A neves niche parfümmárkák között a következők foglalnak helyet: The Different Company, Acqua di Parma, Montale Paris, Maison Francis Kurkdjian, Annick GoutalTOM FORD (egyes termékek).

Niche parfümök
- 20% a PARFUM20 kóddal - 20% a PARFUM20 kóddal
Eau de Toilette 75 ml
10 610 Ft
- 20% a PARFUM20 kóddal - 20% a PARFUM20 kóddal
Eau de Parfum 85 ml
10 330 Ft
Eau de Parfum 100 ml
17 640 Ft
- 20% a PARFUM20 kóddal - 20% a PARFUM20 kóddal
Eau de Toilette 75 ml
8 760 Ft
- 20% a PARFUM20 kóddal - 20% a PARFUM20 kóddal
Eau de Parfum 100 ml
13 900 Ft
Eau de Toilette 100 ml
19 945 Ft
Eau de Parfum 100 ml
17 290 Ft
- 20% a PARFUM20 kóddal - 20% a PARFUM20 kóddal
Eau de Toilette 100 ml teszter
12 050 Ft
- 20% a PARFUM20 kóddal - 20% a PARFUM20 kóddal
Eau de Toilette 75 ml
6 130 Ft
- 20% a PARFUM20 kóddal - 20% a PARFUM20 kóddal
Eau de Parfum 100 ml teszter
13 770 Ft
- 20% a PARFUM20 kóddal - 20% a PARFUM20 kóddal
Eau de Parfum 45 ml
7 760 Ft
Eau de Parfum 75 ml
28 330 Ft
Eau de Toilette 200 ml
29 090 Ft
Eau de Toilette 100 ml
12 710 Ft
Eau de Parfum 100 ml
12 350 Ft
Eau de Toilette 150 ml
10 350 Ft
Eau de Toilette 90 ml
27 255 Ft
- 20% a PARFUM20 kóddal - 20% a PARFUM20 kóddal
Eau de Toilette 100 ml
9 310 Ft
- 20% a PARFUM20 kóddal - 20% a PARFUM20 kóddal
Eau de Parfum 40 ml
5 725 Ft
Eau de Parfum 75 ml
19 500 Ft
Eau de Toilette 100 ml
27 090 Ft
Eau de Parfum 60 ml
36 805 Ft
- 20% a PARFUM20 kóddal - 20% a PARFUM20 kóddal
Eau de Toilette 100 ml
27 090 Ft
Eau de Toilette 100 ml
8 070 Ft
Eau de Toilette 125 ml
14 590 Ft
Eau de Parfum 100 ml
11 660 Ft
Eau de Parfum 100 ml
7 300 Ft
- 20% a PARFUM20 kóddal - 20% a PARFUM20 kóddal
Eau de Parfum 50 ml
4 405 Ft
- 20% a PARFUM20 kóddal - 20% a PARFUM20 kóddal
Eau de Toilette 50 ml
8 130 Ft
Eau de Toilette 125 ml
9 220 Ft
Eau de Parfum 100 ml
21 830 Ft
Eau de Parfum 125 ml teszter
8 240 Ft
- 20% a PARFUM20 kóddal - 20% a PARFUM20 kóddal
Eau de Toilette 100 ml
10 110 Ft
Eau de Toilette 100 ml
41 090 Ft
Eau de Parfum 100 ml
53 865 Ft
Szállítás:
Fizetés:
Tanúsítványok:
Made with by PragueBest