Parfümutánzat: Hogyan különböztethetjük meg az eredetitől?

Amíg világ a világ, az értékes és nagyban keresett tárgyak rendkívül vonzzák a hamisítókat, másolókat. Leggyakrabban a pénz, dokumentumok és művészi alkotások esnek e tekintetben áldozatul. Az alábbiakban rávetítünk arra, hogyan különböztessük meg az illathamisítványt az eredetitől, és főleg, hogy miként ne essünk bele az efféle csapdákba.

Egy egyedi illatalkotást hosszas és költséges munkafolyamat jellemez. Ezért nem csoda, hogy az egyes gyártók a szellemi tulajdonként szabadalommal védik a receptúrát, az illat elnevezését, a márkanevet, a parfümös üveg kinézetét és a dobozt. 

Mit nevezünk hamisítványnak az illatok világában?

A hamisítvány (falzifikátum, falzum, faksimile, plágium, fake, stb.) általánosságban egy eredetiként prezentált tárgymásolat. A hamisító célja, hogy az érdeklődőt megtévessze a másolat, eredetinek higgye azt. A hamisítvány törvényellenes.

Illathamisítványok

Illatszerek tekintetében a hamisítvány igyekszik megközelíteni az eredeti parfümös üveg és doboz kinézetét és magát az illatot a pozitív első benyomás eléréséért. Óvatosnak kell lennünk azonban, mivel a hamisítványok akár közvetlenül is káros hatással lehetnek az egészségre. Gyakori problémaként lép fel az illatanyagok magas koncentrációja, ami még az erre kevésbé érzékenyeknél is allergiás reakciót válthat ki (szakszóval kontakt dermatitisz).

Illathamisítványok értékesítése

Az illathamisítványok többnyire piactereken vagy utcai árusoknál kaphatók, bár mivel nem igazán legálisak, nem annyira könnyű rájuk bukkanni. Az interneten legtöbbször az olvasható, hogy a hamisítványok leginkább nagy kiszerelésben kaphatók (főleg 100 ml). Ezt viszont a vámügy cáfolni tudja, hiszen különböző kiszerelésű illathamisítvánnyal van dolguk. Ilyen tekintetben leggyakrabban a következő illatmárkák esnek áldozatul: Chanel, Christian Dior, Lacoste, Hugo Boss.

Az illathamisítványok illata, minősége természetesen nem megfelelő, ráadásul visszavitelre/visszaküldésre és/vagy reklamációra nincs esély. Legtöbbször a gyártót sem lehet megtalálni. Ezenkívül egy gyanús illatszer vásárlásával tudatosan vállalunk kockázatot. Nem tudhatjuk ugyanis, hogy mit vásárolunk. Az üveg valójában bármit tartalmazhat. Egy hamis illatszer használata egészségügyi kockázatot is jelenthet, különösen, ha érzékeny bőrünk van. A gyanúsnak tűnő értékesítőket ezért jobb kerülni, és látogassunk inkább hivatalosan elérhető parfümériákat személyesen vagy online.

Az illatösszetevők minősége és kombinációja az interneten értékesített illathamisítványok készítőit érthető módon nem foglalkoztatja. Ilyen esetben ugyanis a hamisítványokat még nehezebb felismerni. Gyakorta láthatunk meggyőző leírásokat az alacsony árat illetően, de ennek jobb nem bedőlni. Ebben egyetlen dolog lehet a segítségünkre: ellenőrizni a hitelességet. Van, amikor elég beírni a böngészőbe az adott értékesítő nevét és a vélemények kifejezést, és nyilvánvalóvá válik, hogy nem felel meg az elvárásainknak. 

Hivatalos fellépés az illathamisítványok ellen

Egy erős gyártó tiszteletben tartja az egyes illatanyagok értékét, és tisztában van vele, hogy az értékesített illatszerek száma nem haladhatja meg a megengedett mennyiséget (a kozmetikai termékekről szóló 1223/2009/EK rendelet).

Amennyiben arra gyanakszik, hogy hamisítványt kapott, és az értékesítő nem kommunikál önnel, nem fogadott reklamációként tudja jelezni, majd az ügy hatósági kivizsgálására is sor kerülhet.

Hogyan ismerhetjük fel az illathamisítványokat 

Bármilyen módon is kerül hozzánk az illathamisítvány, első lépésként alaposan ellenőrizzük a külsejét, valamint a dobozon feltüntetett információkat, illetve írjuk be a gyártó nevét az internetes keresőnkbe. Hivatalosan ugyanis egy nem eredeti illatszeren nem szerepelhet a valódi márkajel, de még enyhe utánzata sem. Az illathamisítványok gyártóitól már megszokott, hogy a márkanevet, a márkajelet, de még a matricát is enyhén módosítják. Hozzáadnak egy betűt, duplán használnak bizonyos karaktereket, megváltoztatják a betűk sorrendjét és has. Efféle nyilvánvaló módosításokat eszközölnek a csomagolásban és az illatkoncentrációban egyaránt. Apró különbségek észlelhetők mondjuk a betűnagyságban, betűtípusban, ami alapján az adott hamisítvány az eredetitől eltérően néz ki.

A csomagolási technikára is érdemes figyelni, hogy pl. az eredeti illatszer celofánba csomagolt vagy nem, és ha igen, akkor a fontos, hogy pontosan illeszkedjen a dobozra, és a kapcsolódási pontokon sem lehet hibás. A doboz fehér, nem pedig szürke, és fontos, hogy megfelelő nagysága és formája legyen. Egyébként a parfümös üveg is lehet védjeggel ellátott. Ez azt jelenti, hogy a gyártón kívül senki más nem használhat azonos vagy hasonló parfümös üveget. 

Hamis illatszerek

Kedvezőtlen jel pl. az illatszer feltűnő színe. Ilyen hatása van az egyenetlen felületű vagy problémás kupakkal ellátott illatszereknek is. A rossz minőségű parfümös üveg szintén árulkodó lehet. Egyes illathamisítványokra jellemző a túl rövid vagy éppen túl hosszú szórófej. Ideális esetben a flakon legalacsonyabb pontjáig ér. 

Esetenként azonban az illathamisítvány felismerése csaknem képtelenség az eredetivel megegyező vizuális megjelenés miatt. Figyelmeztető jel lehet viszont a gyanúsan alacsony ár. Csakhogy az alattomos árusok már erre is ügyelnek, és az árat nem csökkentik túlzottan, és éppen hogy csak kevesebért kínálják, mint a tanúsítvánnyal rendelkező parfümériák. Röviden, egy lépéssel mindig előrébb vannak, és a vásárló jobb, ha nem téveszti szem elől ezeket a tényezőket. 

Hasznos ismeretek: Ami biztosan nem hamisítvány

Még a leghíresebb illatszerek is átesnek némi változáson, ami a csomagolást vagy a receptúrát illeti.

A hosszú évek óta ismert TOP illatok például modernebb küllemet kapnak vagy megjelenik egy-egy változatuk limitált kiadásban, amely a közkedvelt illatszer receptúráját veszi alapul. Így lesz enyhén eltérő és többnyire új kinézetű flakonba és dobozba kerül. Ezeknél az illatváltozatoknál azonban szerepel az információ, hogy limitált kiadásúak. 

Még a zavaros vagy nem megszokott színezésű illatkeverék sem kell, hogy feltétlenül hamisítványt sugalljon. Egyes összetevőket megzavarhat a nem megfelelő tárolás, és ez olykor kellemetlen élményben részesítheti az érzékszerveket. Szerencsére a tanúsítvánnyal rendelkező parfümériáknál lehetőség van reklamációra termékcsere, arányosan megszabott kedvezmény vagy szerződéstől való elállás formájában. 

Egy új illatszer abban az esetben sem kell, hogy hamisítvány legyen, ha valakinél allergiás reakciót vált ki. Mivel az illatkeverék természetes esszenciát tartalmaz, érdemes kideríteni, hogy az adott egyén mire allergiás. Ez különösen az erre érzékenyebbeknek ajánlott. Az első használatkor javasolt letesztelni az adott illatszert egy kisebb bőrfelületen, hogy az esetleges bőrallergia megmutatkozzon. 

Illathamisítványok kontra illatutánzatok

Az eredeti illatok másik ellensége a jelenleg virágzó terület, a legális illatutánzatok (imitációk). Az illatok előállítói nyíltan hirdetik, hogy termékeiket a világhírű illatszerek ihlették. Alacsonyabb áron kínálják őket, a flakonok, dobozok és megnevezések szándékosan eltérnek az eredetitől, hogy tevékenységük ne ütközzön törvénybe, és az eredeti gyártók ne pereljék be őket. 

Az illatimitáció legnagyobb kockázatai az illat kibontakozása után lépnek fel: eltérő illatkompozíció, sokkal kevésbé tartós illatkeverék. Az értékes összetevők, mint pl. a jázminolaj egészen biztosan hiányzik belőlük, ráadásul a parfümös üveg sem egy pazar darab. Kicsit átgondolva az illatimitációk ára nem is annyira kecsegtető. Minden bizonnyal érdemesebb egy barátibb árú, de eredeti illatszert keresni. 

Hamisítatlan luxust csak az eredeti illatszerek kínálnak

Az illatszerek önbizalommal vértezik fel a viselőjüket, dicséreteket vonzanak be, esetleg új lehetőségeket, szerelmet. A 21. században az illatszerek nélkülözhetetlen divatkiegészítőnek számítanak nők és férfiak körében egyaránt. A minden generációt megmozgató mindennapi fényűzés tekintetet vonzó parfümös üvegekbe zárva nyilvánul meg, és többnyire bárki megengedheti magának. 

Még egy tanács tőlünk: higgyen az ösztöneinek és a józan ítélőképességének, ne is vegyen tudomást az illatutánzatokról, engedjen meg magának eredeti illatszereket télen-nyáron, éjjel-nappal a Parfimo.hu állandóan elérhető akcióinak köszönhetően online. Pikk-pakk otthonában tudhatja a kiválasztott termék(ek)et elérhető áron kétéves garanciával. 

Eau de Toilette 50 ml
5 970 Ft
(119 400,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
9 295 Ft
(92 950,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 160 ml
24 690 Ft
(154 312,50  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 125 ml
8 110 Ft
(64 880,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
19 990 Ft
(199 900,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 125 ml teszter
7 670 Ft
(61 360,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
8 050 Ft
(80 500,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
38 650 Ft
(386 500,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 85 ml
8 050 Ft
(94 705,88  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
17 210 Ft
(172 100,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 75 ml
5 810 Ft
(77 466,67  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
12 660 Ft
(126 600,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 90 ml
19 730 Ft
(219 222,22  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
15 855 Ft
(158 550,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml teszter
10 650 Ft
(106 500,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 75 ml
7 210 Ft
(96 133,33  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml teszter
12 230 Ft
(122 300,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 50 ml
12 860 Ft
(257 200,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 45 ml
5 990 Ft
(133 111,11  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
26 290 Ft
(262 900,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
12 240 Ft
(122 400,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 5 ml
1 555 Ft
(311 000,00  Ft / 1 l)
Eau de Parfum 100 ml
10 130 Ft
(101 300,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 150 ml
9 730 Ft
(64 866,67  Ft / 1 l)
Kedvezmény 6 %  6 %
Eau de Toilette 90 ml
21 390 Ft
(237 666,67  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
7 840 Ft
(78 400,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
27 465 Ft
(274 650,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
33 410 Ft
(334 100,00  Ft / 1 l)
Eau de Toilette 100 ml
7 010 Ft
(70 100,00  Ft / 1 l)
Szállítás:
Fizetés:
Tanúsítványok:
Made with by PragueBest